in

WooCommerce czy Shopify? Co wybrać?

Jakie rozwiązanie do tworzenia e-sklepów jest lepsze

W jednym z poprzednich artykułów opisaliśmy różnicę pomiędzy oprogramowaniem CMS i SaaS do tworzenia stron www. Jeśli podsumować ten wpis, wychodzi, że systemy zarządzania treścią można używać za darmo. Ale musicie Państwo wydać koszty na utrzymanie hostingu i domeny. Oprócz tego, aby strona wyróżniała się na tle konkurencji, warto także kupić dobry motyw i wtyczki. A jeśli doliczyć do tego wartość tworzenia strony (jeśli nie planujecie jej budować samodzielnie), wychodzi dość spora suma.

Serwisy SaaS działają w inny sposób. Musicie płacić Państwo miesięczne oraz roczne komisje za korzystanie z oprogramowania. Przy tym dostajecie podstawowe szablony dla strony za darmo (nie dla wszystkich rozwiązań), bezpłatny hosting i wygodny kreator stron. Za pomocą ostatniego można zbudować witrynę bez posiadania wiedzy technicznej. Oprócz tego roczny koszt utrzymywania strony na takim serwisie jest tańszy za tworzenia witryny za pomocą CMS. Jednak w przypadku systemu zarzadzania treścią robicie jednorazową opłatę i płacicie tylko za hosting i domenę. 🙂

I chociaż CMSy dalej są aktywnie stosują się do tworzenia stron www, statystyka świadczy, że serwisy SaaS zyskują coraz większą popularność. Zwłaszcza na rynku zachodnim, gdzie one obejmują pozycje liderskie (rys. 1):

eCommerce w Stanach Zjędnoczonych

Rysunek 1. Popularność rozwiązań eCommerce w Stanach Zjednoczonych według builtwith.com

W Polsce sytuacja wygląda zupełnie inaczej i liderem jest stary-dobry PrestaShop (rys. 2).

eCommerce w Polsce

Rysunek 2. Popularność rozwiązań eCommerce w Polsce według builtwith.com

Ale co lepiej wybrać do tworzenia e-sklepu: CMS czy SaaS? Aby mogliście Państwo odpowiedzieć na to pytanie porównamy dwa popularne rozwiązania do tworzenia witryn eCommerce – WooCommerce i Shopify stores. Wybraliśmy ich nie przypadkowo. Według danych ze strony builtwith.com, wśród TOP 1 mln. e-sklepów na świecie 21% witryn zasilane są przez WooCommerce, a 17% – Shopify (rys. 3).

eCommerce na świecie

Rysunek 3. Popularność rozwiązań eCommerce na świecie

Więc przejrzymy te rozwiązania po kolei.

Czym jest WooCommerce? To popularna wtyczka dla WordPress, która pozwala zbudować w pełni funkcjonalny e-sklep w oparciu o ten system. Rozwiązanie zostało opracowane przez zespół WooThemes i było opublikowane na repozytorium WordPress we wrześniu 2011 r. Od razu po jego umieszczeniu wtyczka uzyskała popularność wśród użytkowników. W sierpniu 2014 r. miała ponad 4 mln pobrań. Dlatego tym rozwiązaniem zainteresował się zespół twórców samego WordPress i już w maju 2015 r. firma WooThemes została kupione przez Automattic.

Na obecną chwilę wtyczka WooCommerce ma ponad 4 miliona aktywnych instalacje. Taka popularność rozwiązania związana między innym z popularnością samego WordPress, który jest liderem rynku gotowych systemów zarządzania treścią. Jednak WooCommerce ma także sporo przewag w porównywaniu do znanych CMSów, w tym Magento, PrestaShop oraz Opencart.

Do zalet WooCommerce można odnieść:

  • Bezpłatność. Wtyczka jest całkowicie bezpłatna.
  • Zaangażowaną społeczność. Jeśli wyniknie jakiekolwiek pytanie można znaleźć odpowiedzi na popularnych forach i blogach. Oprócz tego można zapytać w ekspertów na różnych stronach tematycznych.
  • Elastyczność. Szeroki wybór darmowych i płatnych wtyczek oraz motywów, co pozwala rozbudować sklep www.
  • Prosta instalacja. Dlatego aby zainstalować WooCommerce warto zrobić kilka klików myszką. Proces instalacji WordPress też nie będzie stanowił żadnego problemu.
  • Wygodny interfejs. Jeśli używacie Państwo WordPress na pewno będą mogli szybko zorientować się w tworzeniu e-sklepu za pomocą wtyczki. Dla nowych użytkowników ten interfejs też będzie bardzo przyjazny.
  • Sprzedaż dowolnych produktów. WooCommerce pozwala tworzyć strony dla sprzedaży dowolnego typu produktów. Oprócz tego możecie Państwo dodawać nieograniczoną ilość produktów do sklepu www.
  • Wielojęzyczność. Wtyczka WooCommerce została przetłumaczona na 52 języki. Oprócz tego można robić wielojęzykowe strony za pomocą dodatkowych rozszerzeń, np. WPML.
  • Aktualizacje. Wtyczka ciągle rozwija się i dostaje nowe wersje. Ponadto ona jest całkiem kompatybilna z WordPress.

Wady WooCommerce:

  • Orientacja na Zachód. Domyślne opcje płatności i sposoby dostarczania koncentrują się głównie na rynku zachodnim, dlatego przy adaptacji do określonego regionu będą Państwo musiały znaleźć własne rozwiązania. Podobnie jest w przypadku lokalnych walut. WooCommerce nie posiada wszystkie waluty na świecie, więc musicie Państwo ich dodawać samodzielnie.
  • Szybkość działania strony. Po zainstalowaniu wtyczki na WordPress szybkość jej działania spadnie a przeciążenie na serwer wzrośnie. I chociaż nie jest to duże przeciążenie w porównywaniu do typowych CMS dla eCommerce. Ale może być problemem, jeśli strona posiada sporo pozycje produktowych.
  • Konflikty z innymi rozszerzeniami dla strony. WooCommerce wspiera dużo rozszerzeń dla WordPress. Ale czasem może wyniknąć konflikt z wtyczką, co powoduje do „złamania” strony.
  • Bezpieczeństwo. Sklepy internetowe zbudowane są za pomocą WooCommerce i WordPress dojść często atakowane przez cyberzłodziejów. Dlatego musicie Państwo dbać o ochronie danych, ciągle aktualizować stronę i robić kopie zapasowe.

A teraz przejdziemy do rozwiązania SaaS.

Czym jest Shopify? To firma internetowa zajmująca się tworzeniem oprogramowania dla sklepów internetowych i sklepów detalicznych. W 2004 r. kilka przyjaciół postanowili stworzyć sklep snowboardowy SnowDevil. Brak gotowego rozwiązania do budowania sklepu internetowego spowodował powstanie własnego oprogramowania. A już w 2006 r. pojawiła się platforma Shopify. Na obecną chwilę serwis szybko się rozwija i dodaje coraz więcej możliwości dla swoich użytkowników.

Według danych ze strony W3Techs.com ponad 2,4% wszystkich stron zbudowanych za pomocą gotowych rozwiązań (CMS, SaaS) oparte są o Shopify. Warto dodać, że dziś Shopify shops wyprzedził Magento – lidera wśród typowych rozwiązań eCommerce. Jednak WooCommerce dalej jest liderem. 4,2% sklepów internetowych zbudowane są dzięki tej wtyczki dla WordPress.

Do zalet Shopify można odnieść:

  • Wizualny kreator. Za pomocą dostępnego oprogramowania można realizować e-sklep bez posiadania wiedzy technicznej.
  • Możliwość sprawdzenia. Możecie skorzystać Państwo z 14-dniowej wersji próbnej.
  • Szybkość działania i przyjazność dla SEO. Strona zbudowana za pomocą Shopify szybko się ładuje i ma dobre pozycji w testach Google PageSpeed i GTMetrix.
  • Bezpieczeństwo. Brak dostępu do kodu oprogramowania uniemożliwia włamania hakerskie.
  • Elastyczność. Dla sklepu dostępne są różne płatne szablony i rozszerzenia.
  • Wsparcie. W przypadku pojawienia problemów można liczyć na wsparcie pracowników platformy.
  • Automatyczna aktualizacja. Nie musicie Państwo samodzielnie robić żadnych aktualizacji. Wszystko odbywa się automatycznie.

Wady Shopify to:

  • Plata za użycie. Musicie Państwo wybrać optymalny roczny pakiet dla strony. Przy tym im więcej opcje ma pakiet, im większy jest koszt korzystania z oprogramowania.
  • Orientacja na Zachód. Jak i w przypadku WooCommerce oprogramowanie Shopify nie wspiera regionalne płatności, języki oraz waluty. Dlatego aby dodać odpowiednie opcje musicie korzystać z cudzych rozszerzeń. A one nie są darmowe.
  • Ograniczona funkcjonalność. Shopify ma dużo mniej opcje niż WooCommerce. Ponadto rozszerzenia dla e-sklepu są płatne, więc musicie wydać dodatkowe koszty na dopasowanie strony dla własnych potrzeb.
  • Brak dostępu do kodu. I chociaż brak dostępu do kodu zwiększa bezpieczeństwo, ale ogranicza możliwości podczas budowania strony. Musicie robić własne rozszerzenia w zamian na wprowadzenie kilku linijek do kodu.
  • Ograniczona społeczność w Polsce. Podane rozwiązanie jest popularne w kraju. Więc musicie Państwo orientować na zagraniczne blogi i fora.

Jak widać, każde z powyższych rozwiązań ma swoje silne i słabe strony. Przy tym WooCommerce bardziej pasuje dla osób, które mają więcej wiedzy technicznej i nie chcą płacić dodatkowe koszty za utrzymywanie e-sklepu. Shopify będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają czasu, aby ogarnąć popularny CMS i potrzebują stronę na wczoraj. Przy tym koszt utrzymania witryny nie stanowi dla nich wielkiego problemu. Do jakiej kategorii użytkowników należycie Państwo? 🙂

No i na sam koniec chcielibyśmy powiedzieć, że na stronie TemplateMonster promocja dotycząca szablonów eCommerce. Od 8 do 12 października zniżka na motywy dla WooCommerce wynosi 35%, na Shopify Templates – 29%. A jeśli potrzebuje szaty graficzne dla innych rozwiązań eCommerce to są lista aktualnych zniżek:

  • PrestaShop – 29%.
  • Magento – 29%;
  • OpenCart – 25%;
  • VirtueMart – 51%;
  • ZenCart – 51%;
  • MotoEcom – 40%
  • Xcart – 51%;
  • Big Commerce – 51%.

Zapoznać się z szablonami możecie Państwo na stronie: http://templatemonster.com/pl/

Dodaj komentarz

Pogrupowana lista poradników w formie oddzielnego typu wpisów

Magic i Cherry Sidebars – niestandardowy sidebar na specjalne potrzeby