Dla wielu Disqus to wybawienie, logowanie via media społecznościowe, system ocen, opcja uploadu zdjęć i multimedii do treści komentarzy, dyskutowanie w czasie rzeczywistym i bez przeładowania strony, wbudowany mechanizm antyspamowy, filtrowanie niepożądanych słów, banowanie czy powiadomienia o nowych komentarzach – to wszystko mamy formalnie za darmo i w obrębie jednego widgetu. Do tego całość działa w oparciu o zewnętrzną infrastrukturę. A oficjalne i nieoficjalne dodatki integracyjne sprowadzają podpięcie tego widgetu na naszej witrynie do kilku kliknięć.

Disqus oferuje wiele i jest za darmo. Ale ta darmowość zaczyna się ujawniać. Skończyły się czasy kiedy Disqus tylko zdobywał liczbę wydawców i był tylko widgetem z komentarzami. W każdej tego typu usłudze przychodzi moment kiedy wkład musi zacząć się zwracać a usługa zacząć zarabiać sensowne pieniądze. To oczywiste, że nie będą za darmo pracować i dokładać do infrastruktury aby odwiedzający mogli dyskutować bez problemu, a powiadomienia o nowych komentarzach docierały bez przeszkód i opóźnień.

Hej reklamodawco, mamy wiele miejsc reklamowych

Wdrożyli mechanizm reklamowy, pewnie o tym słyszeliście. Umożliwia wyświetlenie reklamy graficznej lub wideo (z tym wideo to chyba już nieaktualne) na górze widgetu. Może też wśród komentarzy zagościć wyróżniony innym tłem komentarz z grafiką i treścią nie naszego autorstwa ani autorstwa naszych odwiedzających. Taka forma dla potencjalnego reklamodawcy jest bardzo interesująca. Zdecydowanie bardziej niż to co Disqus oferował obecnie – Discovery – boks z linkami pod widgetem. Pocieszające dla niektórych jest też to, że część z zysków trafi do wydawców, chyba, że się z tego wycofali.

Na razie reklam osobiście nie widzę. Także pewnie mechanizm jest jeszcze w fazie testowania u dużych wydawców.

Sorry wydawco, odbierzemy ci trochę ruchu

Uruchomili własną społecznościówkę. Ta społecznościówka budowana jest na wydawcach. To ich wpisy zapewniają tematy do dyskusji a ich odwiedzający ruch. Jak się tak przypatrzeć jej działaniu i tego jak obecnie funkcjonuje Disqus, nie da się nie zauważyć, że odbiera część ruchu. Dla użytkowników to bardzo fajna sprawa, można przeglądać powiadomienia, dyskutować w dyskusjach, w których się uczestniczy i przeglądać inne dyskusje z poziomu tej samej strony. Ale dla wydawcy to już nie takie fajne. Ten ruch i czas spędzony na danej stronie nie trafia do Twoich statystyk ale do statystyk Disqusa.

Zauważ, że już teraz dalsza część dyskusji toczy się poza obrębem Twojej witryny.

Obecna wersja widgetu Disqusa umożliwia z poziomu dowolnej strony sprawdzenie kto co nam odpisał. A jak trzeba to możemy od razu odpisać z poziomu tego okienka popup, wystarczy kliknąć link numer 1. Link numer 2 umożliwia wyświetlenie całej dyskusji, z początku odsyłał do strony wydawcy i sekcji komentarzy, ale już tak nie jest. Teraz odsyła do społecznościówki Disqusa.

disqus popup

Powiadomienia mailowe też zostały „poprawione”.

disqus mail

Link numer 1 jeszcze odsyła do strony wydawcy i danego komentarza. Ale link numer 2 już nie i odsyła do społecznościówki disqusa.

Pewnie kwestia czasu jak umożliwią zakładanie tematów dyskusji bezpośrednio na tej społecznościówce.

Powalczysz z nami w wyszukiwarkach

Tak, ta społecznościówka Disqusa jest indeksowana. Także można trafić na takie wyniki wyszukania jak poniżej, gdzie jeden z wyników odsyła do strony wydawcy a drugi do społecznościówki Disqusa, gdzie mamy „wizytówkę” wpisu i całą dyskusję. Niczym strona typowego forum.

google search serp duplicate content

Niestety czasami w wyniku jakiegoś błędu może wyświetlić się sama dyskusja = tracimy potencjalnego odwiedzającego. O ile ten by kliknął w „wizytówkę” naszego wpisu.

disqus serp link

Na stronach z dyskusjami tej społecznościówki Disqusa nie ma meta tagów aby roboty wyszukiwarek nie indeksowały tych stron, nie ma także kanonicznego meta tagu wskazującego źródło. A tyle się mówi o duplikowaniu treści.

O meta tagach dla Twittera i Open Graph już nie zapomniano. A nawet więcej, podlinkowano profil na Twitterze i wzbogacono tytuły. Na szczęście nie hotlinkują obrazków, uff.

disqus social meta tags

📣 Obserwuj nas na Facebooku!

Dodaj komentarz